درباره من

عکس من
تهران, Iran
با سلام؛ این وبلاگ برای آرشیو نوشته هایم است. به عبارت یک بک آب به حساب می اید.بنا براین خیلی دیر به اینجا سر میزنم در صورت که با نویسنده کار ضروری دارید، لطفا" به این http://hydari44.blogfa.com/ وبلاگ بیاید و یابا این ایمیل تماس بگیرد hydarie@yahoo.comبا تشکر

۱۳۸۹ فروردین ۲۴, سه‌شنبه

جرگه مشورتی صلح وموضع گیری "نخبگان" مهاجر مقیم ایران

جرگه مشورتی صلح وموضع گیری "نخبگان" مهاجر مقیم ایران
قرار است در تاریخ12/2/1389 جرگه مشورتی صلح (پشنهادی رئیس جمهور کرزی)برای پایان دادن برای نا امنی در افغانستان بر گزار شود.

در این جرگه مشورتی صلح، تعداد ۵۰ نفر از نخبگان مهاجر مقیم پاکستان و۳۰ نفر هم از نخبگان مهاجر مقیم ایران برای مشورت واظهار نطر دعوت شده است.
حال اظهار نظر این افراد به اصطلاح"نخبه" که وضیعیت خود آنها روز به روزدر ایران افتضاح تر میشود، تا چه میزان تاثیر گزار باشد ویا شنونده داشته باشد، خود جای سئوال دارد.
اما بخوانید گزارشی اعتراضیه این نخبگان را که در مشهد برگزار شده است و شبکه اطلاع رسانی افغانستان آنرا نشر نموده است.
این گزارش را بخوانید. وبگوئید:
این افراد به دولت اعتراض کرده اند ویا به همدیگر؟!!!
آیا با چنین تفکرات واختلافات، این افراد به اصطلاح"نخبه" میتوانند نماینده خوبی برای مهاجرین مقیم ایران باشند؟
جرگه مشورتی صلح وموضع گیری "نخبگان" مهاجر مقیم ایران
تعدادی از نخبگان علمی حوزه و دانشگاه و نماینده ی وزارت مهاجرین در نشست روز جمعه در شهر مشهد ، شیوه ی انتخاب نماینده ی مهاجرین در جرگه ی مشورتی صلح را بررسی کردند.
آنها به روش انتخاب نماینده از سوی دولت اعتراض کردند.
نخبگان مهاجر خواستار توجه دولت به نظرات نهادها و مراکز مردمی در تصمیم گیری اساسی کشور از جمله تعیین نماینده برای جرگه مشورتی صلح هستند.
پیش از این هم ، بی توجهی های دولت به حقوق شهروندی و ملی مهاجرین از جمله شرکت ندادن آنها در انتخابات ریاست جمهوری با دلایلی ناکافی نارضایتی عمومی مهاجرین را بوجود آورده بود.
مصطفوی، نماینده ی وزارت مهاجرین، می گوید: « تعداد 30 نفر به عنوان نمایندگان مهاجرین در ایران به جرگه ی مشورتی صلح اعزام می شوند که این سهمیه را دولت تعیین کرده است. اما نبود زمان کافی برای معرفی نمایندگان، باعث شده تا نظر خواهی از مراکز مردمی برای انتخاب نمایندگان شان، انجام نشود. با این حال تلاش شده تا کسانی انتخاب شوند که صلاحیت برعهده گرفتن نمایندگی مهاجرین در جرگه مشورتی صلح را داشته باشند.»
به گفته ی انصاری ، عضو شورای مرکزی اتحادیه دانشگاهیان افغانستان: « اعتراض نخبگان بر اینکه چه کسانی در این جرگه حضور می یابند نیست بلکه ما از بی توجهی دولت به خواست ها و نظرات مهاجرین در انتخاب نمایندگان شان ناراضی هستیم و نگرانیم از اینکه بی توجهی ها به حقوق مشروع مهاجرین ادامه یابد و در انتخابات پارلمان، سهمی برای نمایندگان مهاجر داده نشود و یا کسانی، نمایندگی مهاجرین را برعهده بگیرند که درک روشنی از مشکلات مهاجرین نداشته باشند.»
حجت الاسلام محقق، یکی از روحانیان حاضر در جلسه با ابراز خوشحالی از توجه دانشگاهیان به مسایل کشور در این باره می گوید: « اینکه چه تعداد نماینده ی مهاجرین در جرگه مشورتی صلح تعین شده اند، اهمیت ویژه ای ندارد. آنچه که اهمیت دارد این است که نخبگان جامعه شامل قشر دانشگاهی و حوزه باید در مورد تحولات اساسی کشور حساس باشند و مسئولانه و آگاهانه ، واکنش های مستمر به مسایل داشته باشد نه اینکه اقدامات مقطعی داشته باشند.»
وی که یکی از نمایندگان پیشنهادی به جرگه مشورتی صلح است ، خاطر نشان می کند: « در مسایل مهم مهاجرین و مشکلات آنها همیشه از حقوق مردم مهاجر دفاع کرده ام و از کسی هر اسی نداشته ام و اگر بطور قطعی ، به عنوان یکی از نمایندگان مهاجرین انتخاب شوم مشکلات مهاجرین را در جرگه ، مطرح می کنم.»
حجت الاسلام هاشمی ارزگانی یکی دیگر از نمایندگان پیشنهادی به جرگه صلح نیز می گوید: « من تمایلی برای نمایندگی در این جرگه را نداشتم چون باور ندارم جرگه ی صلح به دستاورد مهمی برسد بگونه ای که بتواند تحولی در وضعیت امنیت افغانستان ایجاد کند.»
از طرفی هم به نظر می رسد که اکثر اشخاص در راستای اهداف حزبی خاصی برگزیده شدند.
دانشجویان تاکید دارند که دولت افغانستان با چنین بی توجهی ها موفق به مبارزه با فساد اداری نخواهد شد.
در پایان این جلسه ، نماینده ی وزارت مهاجرین قول داد تا اعتراض نخبگان را به دولت برساند و تعدادی از دانشجویان و روحانیان موظف شدند تا مشکلات مهاجرین را مکتوب کنند و به نمایندگان تعین شده ، تحویل دهند.
جرگه ی مشورتی صلح را رئیس جمهور، کرزی برای نظر خواهی از نمایندگان اقشار مختلف مردم برای پایان نا امنی در افغانستان در تاریخ 12/2/1389 برگزار می کند.
در این جرگه قرار است 30 نماینده مهاجرین از ایران و 50 نماینده از مهاجرین پاکستان حضور داشته باشند.
پ.ن: جناب مصطفوی نماینده وزارت مهاجرین از نبود وقت کافی برای انتخاب نفرات اعزامی گیله کرده وگفته: اما نبود زمان کافی برای معرفی نمایندگان، باعث شده تا نظر خواهی از مراکز مردمی برای انتخاب نمایندگان شان، انجام نشود. با این حال تلاش شده تا کسانی انتخاب شوند که صلاحیت برعهده گرفتن نمایندگی مهاجرین در جرگه مشورتی صلح را داشته باشند.»کسانیکه خارج از ایران زندگی میکننداگر این مطلب را بخوانند فکر خواهند کرد که مهاجرین در ایران دارای سازمانها و ان. جی. او. های منظم ومرتبی هستند وتعداد افرادکار شناس خبره ای هم وجود دارند که کار شان شناسایی ومعرفی نخبه های مهاجر در چنین مواقعی به دولت افغانستان است. اما انهای که در داخل ایران هستند بدون شک میدانند که وضعیت برای مهاجرین چه نخبه وچه غیره... چنان افتضاح است که یک مهاجر برای ختم یک فوت شده ای خود با مشکل مواجیه است، چه برسد به انتخاب یک نخبه از بین دانشجویان وتحصیل کردگان مهاجر مقیم ایران.
این مطلب را در هزاره پیوند هم میتوانید بخوانید.