درباره من

عکس من
تهران, Iran
با سلام؛ این وبلاگ برای آرشیو نوشته هایم است. به عبارت یک بک آب به حساب می اید.بنا براین خیلی دیر به اینجا سر میزنم در صورت که با نویسنده کار ضروری دارید، لطفا" به این http://hydari44.blogfa.com/ وبلاگ بیاید و یابا این ایمیل تماس بگیرد hydarie@yahoo.comبا تشکر

۱۳۸۹ تیر ۲۰, یکشنبه

مهاجرین افغانی مقیم ایران، در انتظار ((آزمون)) دیگر!


تصويب طرح جامع ساماندهي اتباع خارجي در شوراي عالي امنيت ملي
مدير كل اتباع خارجي استانداري تهران از تصويب طرح جامع ساماندهي اتباع در كشور خبر داد و گفت: به دليل آنكه بتوانيم همه نهاد و دستگاه‌ها را در اين امر لحاظ كنيم اين طرح به تصويب شوراي عالي امنيت ملي رسيده‌است
موسوي‌نسب از تصويب طرح جامع ساماندهي اتباع در كشور خبر داد و گفت: اين طرح با پشتيباني 30 ساله انقلاب و مديريت اتباع و تجربه برخي كشورها طراحي شده و به دليل آنكه بتوانيم همه نهاد و دستگاه‌ها را در اين امر لحاظ كنيم اين طرح به تصويب شوراي عالي امنيت ملي رسيده‌است.
تسهيل حضور قانوني اتباع خارجي
وي با بيان اينكه در اين طرح قرار بر اين است كه حضور قانوني و هدفمند اتباع خارجي را مديريت كنيم، خاطرنشان كرد: اين طرح از مهاجرت غيرقانوني جلوگيري كرده و فرايند حضور قانوني آنها را تسهيل مي‌كند چرا كه هزينه‌هاي حضور غيرقانوني را بالا مي‌برد و تسهيلات قانوني را براي حضور قانوني ايجاد مي‌كند.
مدير كل اتباع خارجي استانداري تهران به شاخص‌هاي اين طرح اشاره كرد و گفت: شاخص اول اين طرح ارائه وثيقه است چرا كه كليه اتباع خارجي براي حضور در جمهوري اسلامي ايران از مبادي مرزي وارد كشور شوند بايد در ابتداي مرز وثيقه‌اي را به عنوان تضمين حضور قانوني و بازگشت به موقع ارائه دهند كه در قانون اين يك وثيقه مالي مي‌باشد كه به صورت اماني در مرز در اختيار قرار ‌مي‌دهند كه در تاريخ مقرر پس از اتمام زمان ويزاي خود به كشورشان بازگردند.
موسوي‌نسب شاخص دوم طرح كفالت برشمرد و افزود: دولت براي كوچك‌سازي دولت بنا دارد بخشي از اختيارات را به بخش خصوصي واگذار ‌كند كه در خصوص بحث كفالت بنا است كه شركت‌هاي خصوصي يا افراد حقيقي تشكيل شده و اتباع خارجي را كفالت كنند.
وي از تعيين تكليف اتباع غيرمجاز خبر داد و گفت: فرايندهاي حضور قانوني را تسهيل مي‌كنيم به همين دليل با حضور غيرقانوني برخورد كرده و هزينه‌هاي حضور غيرقانوني را بالا مي‌بريم و نمي‌گذاريم اتباع به صورت غيرقانوني را وارد كشور شوند
متن کامل رابخوانید
مطلب فوق در پورتال وزارت کشور جمهوری اسلامی نشر شده است.
در این مورد ذکر چندنکته ضروری است.
۱- به نظرم واژه ای "لحاظ" در این مورد(طرح ساماندهی) خیلی مناسب نباشد. زیرا لحاظ کردن نوعی احترام گذاشتن برای انجام کاری ومنظور داشتن "شریک" کردن است ومعمولا" لحاظ منفعت می آورد. ودر اینجا ارا ئه خدمات به مهاجرین افغانی بیشتر شبیه کار کسپ اقتصادی شده تا یک کار خدماتی مهاجرتی، از طرفی طی ۳۰سال گذشته به گفته خود ایرانی ها مهاجرین افغانی جز درد سر وحزینه اضافه چیزی دیگری عاید دولت ایران نکرده اند. حال چه اتفاقی افتاده که دولت ایران میخواهد در اداره وسر سامان دادن یک میلیون مهاجرین افغانی همه نهاد ها را بسیج "لحاظ" کند تا همه آنها از این نعمت خدا دادی(وجود مهاجرین در ایران) بهره ببرند. شاید بعد از ۳۰ سال به این نتیجه رسیده اند که مدریت لحاظی بهتر ازمدیرت دخالتی هست.
۲- گرفتن وثیقه در مرز ورودی که قبلا" هم بوده وتجربه شده است. که به گفته مسئولین ایرانی خیلی هم مثمر ثمر نبوده وخیلی از افغانهای که وارد ایران میشوند در موعد مقرر خارج نشده و با اقامت غیر قانونی در ایران از گرفتن وثیقه شان صرف نظر میکنند.
۳- طرح کفالت: این طرح همان آزمونی هست که قرار است انجام شود وما باید منتظر نتیجه آن باشیم. چونکه تا کنون در ایران چنین آزمونی تجربه نشده است که نتیجه اش مفید باشد ویا مضر.
یکی از اهداف این طرح ساماندهی که بخش مهم وسرنوشت ساز برای مهاجرین میباشد سپردن آنها به بخش غیر دولتی(خصوصی) میباشد. اگرچه خصوصی سازی وسپردن خدمات به بخش خصوصی در اصل خود خوب است اما نباید فراموش کنیم که بخش خصوصی به معنی واقعی در ایران وجود خارجی ندارد واکثر شرکت های خصوصی اولا" که صد در صد خصوصی نیستند ودوما" به محض خصوصی شدن متاسفانه هیچ نظارتی از سوی هیچ نهادی بر عملکرد آن شرکتها نیست. به عنوان نمونه در طرح آمایش ۳-۴-و۵ با اینکه بخش خدمات آن به شرکت های خصوصی واگذار شده بود اما با کمال تاسف در قسمت خدمات هیچ گونه کیفیتی نسبت به قبل احساس که نشد هیچ! بلکه بد تر هم شده بود.!

با این حال آنچه که قابل پیش بینی هست این است که دولت مردان ایرانی بعد از ۳۰ سال به این نتیجه رسیده اند که این حضور پرحزینه ودرد ساز ۳۰ ساله مهاجرین افغانی را تبدیل به یک کار اقتصادی و پرمنفغت برای شرکت های خصوصی خود بکنند تا هم باعث ایجاد شغل دربین جامعه ایران گردد وهم فشاری مضاعفی بر مهاجرین وارد شده واز آمدن ومهاجرت به ایران بپرهیزند. غافل از اینکه قریب به اتفاق مهاجرین قانونی مقیم ایران، دارای در آمدی بسیار پائینی بوده برای تهیه مایحتاج اولیه ای زندگی خود با مشکل مواجیه هستند. متاسفانه هیچ معلوم نیست که دولت ایران با کدام دلیل ومنطق از این جامعه فقیرمهاجر میخواهد به منفعت اقتصادی برسد.

با توجه به اینکه چیزی زیادی نمیشود از این طرح متوجه شد، اما سئوالی که بی جواب میماند این است که: با "لحاظ" کردن شرکت های خصوصی(به عنوان کفالت) در اداره مهاجرین افغانی، آیا وضعیت حقوقی وانسانی مهاجرین افغانی در ایران رعایت خواهد شد؟

۱ نظر: