درباره من

عکس من
تهران, Iran
با سلام؛ این وبلاگ برای آرشیو نوشته هایم است. به عبارت یک بک آب به حساب می اید.بنا براین خیلی دیر به اینجا سر میزنم در صورت که با نویسنده کار ضروری دارید، لطفا" به این http://hydari44.blogfa.com/ وبلاگ بیاید و یابا این ایمیل تماس بگیرد hydarie@yahoo.comبا تشکر

۱۳۸۸ دی ۲۲, سه‌شنبه

براساس نتایج یک نظرسنجی جدید؛ اکثر مردم راضی و به آینده امیدواراند

نتایج نظرسنجی جدیدی در مورد افغانستان که بی بی سی منتشر کرده است، از جهات زیادی غافلگیر کننده و از طرفی غیر قابل انتظار است. براساس این نظر سنجی 72 درصد از پرسش شوندگان حامد کرزی را رهبری "توانا" و یا "مناسب" برای افغانستان خوانده اند، 60 درصد گفته اند که از عملکرد حکومت به رهبری او راضی هستند و 80 درصد گفته اند که از حکومت مرکزی به رهبری او حمایت می کنند. با این وجود 60 درصد از پرسش شوندگان گفته اند که انتخاب مجدد آقای کرزی به عنوان رییس جمهوری افغانستان با تقلب همراه بوده است.
در بخش دیگر 55 درصد از پرسش شوندگان وضعیت زندگی خود را "نسبتا خوب" ارزیابی کرده و 16 درصد وضعیت زندگی شان را "بسیار خوب" خوانده اند.
به گفته بی بی سی بر اساس نتایج این نظر سنجی "آنهایی که راضی هستند، می گویند که مثلا در پنج سال اخیر دسترسی مردم به جاده و برق دو برابر شده، استفاده از خدمات بهداشتی و امکانات ارتباطی مثل تیلفون همراه آسانتر شده و کشاورزی رشد کرده است".
نتایج این نظر سنجی هم چنان نشان می دهد که به نظر 70 درصد از شرکت کنندگان، افغانستان مسیر درستی را انتخاب کرده است، در حالی که این رقم در نظر سنجی سال گذشته 30 درصد کمتر بوده است.
این نظر سنجی هم چنان نشان می دهد که میزان حمایت از نیروهای بین المللی در مجموع افزایش یافته و 68 درصد از پرسش شوندگان از حضور نیروهای خارجی در افغانستان حمایت کرده اند. با این وجود 10 درصد گفته اند که باید در برابر این نیروها جنگید که البته به گفته بی بی سی در مقایسه با نظر سنجی مشابه در سال گذشته 15 درصد کمتر و به تناسب نظر سنجی های مشابه در سال های گذشته کمترین رقم است.
در بخش دیگر این نظر سنجی نیمی از پرسش شوندگان نقش امریکا را در افغانستان کاملا مثبت خوانده و در مورد ایران نیز تقریبا رقم مشابهی نگاه مثبت داشته اند. این در حالی است که یک رقم درشت یعنی 81 درصد از شرکت کنندگان این نظر سنجی دیدگاه منفی نسبت به پاکستان داشته اند.
در این نظر سنجی میزان حمایت از طالبان به شش درصد کاهش یافته و 70 درصد از مردم طالبان را مسوول افزایش خشونت ها خوانده اند. با این وجود هنوز مردم طالبان را یک خطر جدید برای افغانستان محسوب کرده ولی نیمی از پاسخ دهندگان گفته اند که این گروه در مقایسه با سال های گذشته ضعیف شده است.
در بخش دیگر این نظر سنجی 90 درصد از مردم گفته اند که ترجیح می دهند تا دولت فعلی حکومت کند و درصد کسانی که خواستار تعویض حکومت فعلی با افراد چون طالبان و دولت فعلی باشند، صفر است.
براساس این نظر سنجی 34 درصد از پاسخ دهندگان وضعیت بد اقتصادی، فقر و بیکاری را بزرگترین مشکل افغانستان خوانده اند در حالی که 32 درصد ناامنی، خشونت و جنگ سالارها را عمده ترین مشکل کشورشان عنوان کرده اند. 14 درصد فساد اداری و نا کارآمدی دولت و 8 درصد دیگر عدم پیشرفت بازسازی را بزرگترین مشکل خوانده اند.
این نظر سنجی از طرف بی بی سی، ای بی سی نیوز، و آی آر دی آلمان انجام شده و در آن 1500 تن از "سراسر" افغانستان شرکت کرده اند. البته بی بی سی که منبع این خبر برای 8صبح است شیوه انتخاب افراد و ولایت های را که این نظر سنجی در آن انجام شده است، تذکر نداده است. در اکثر کشورها، نظرسنجی های کمی حداقل میان 3000 تن از طیف های مختلف برگزار می شود تا نتایج کمی مورد قبول و اعتماد از آن به دست آید. به همین خاطر شرکت تنها 1500 تن در یک چنین نظر سنجی مهم می تواند تا حدی اطمینان نسبت به درست بودن نتایج این نظر سنجی را زیر سوال ببرد.
در بخش دولتداری انتشار نتایج این نظر سنجی در آستانه برگزاری کنفرانس لندن و در شرایطی که لیست جدید کابینه آقای کرزی به ولسی جرگه برای اخذ رای اعتماد معرفی شده است، می تواند به نفع آقای کرزی تمام شود. با این وجود بعید نیست که نتایج این نظر سنجی باعث شود که در مواردی میان جامعه جهانی و آقای کرزی اختلاف نظرهای در ارتباط به نحوه عملکرد حکومت اش ایجاد شود و تلاش ها را برای بهبود و اصلاح وضعیت اداره، حکومت داری، مبارزه با مواد مخدر و فساد اداری دچار چالش سازد. زیرا نتایج این نظر سنجی به کرزی این اطمینان کاذب را می دهد که او محبوب القلوب همه است و با توجه به این که شمار کمی از مردم فساد اداری و ناکارآمدی دولت را مشکل عمده افغانستان خوانده اند، بنابراین نیازی به مبارزه و ریشه کن سازی این پدیده و اصلاح سیستم اداره ندارد.
در عین حال نتایج این نظر سنجی یک پاسخ روشن و قاطع به طالبان و حامیان شان دارد که دیگر آنها از حمایت مردمی برخودار نیستند. هم چنان اطمینان مردم از ضعیف تر شدن طالبان می تواند پاسخ دندان شکنی به آن عده از کارشناسان غربی باشد که مدام با پخش دیدگاه های ترسناک ادعا می کنند که طالبان از حمایت مردمی برخودار اند و قادر اند تا بر افغانستان مجددا تسلط پیدا کنند.
این نظر سنجی یک مشکل جدی دارد و آن مقایسه حکومت فعلی با طالبان است. مقایسه دولت فعلی با طالبان نمی تواند یک معیار قابل قبول باشد، زیرا طالبان با دولت فعلی با وجود مشکلات متعدد، فساد اداری، نا کارآمدی، مصلحت گرایی و سیاست های نادرست، به هیچ صورتی قابل مقایسه نیست. طالبان یک گروه تروریست، جنایتکار و به صورت سیستماتیک ضد ارزش های حقوق بشری اند، اما دولت فعلی با وجود مشکلاتی که دارد، به هیچ یک از شاخصه های که طالبان به آن متصف اند، قابل مقایسه نیست. اساسا وقتی میان دو چیز مقایسه صورت می گیرد، وجوه تشابه آن مورد نظر است، حال آن که دولت فعلی با تمام نواقص هیچ وجه تشابهی با طالبان ندارد. بنابراین این مقایسه درست نیست و نسبت به نتیجه آن باید به دیده شک نگریست، زیرا به صورت طبیعی هرکسی در افغانستان حکومت فعلی را با طالبان مقایسه نمی کند.
با این وجود نتایج این نظر سنجی در کل امید بخش است و می تواند به عنوان یک شاخصه خوب در سیاست گذاری های آینده دولت و حامیان بین المللی افغانستان مورد استفاده قرار گیرد. مثلا وقتی که مردم فقر، وضعیت بد اقتصادی و بیکاری را عمده ترین مشکلات فعلی کشورشان می دانند، پس بهتر است که بیشترین توجه دولت و جامعه جهانی در این راستا صورت گیرد.
از طرف دیگر نفرت جمعی مردم از طالبان یک عامل عمده می تواند برای شکستن و نابود سازی این گروه به کار برود، به شرطی که مشارکت مردم به صورت دموکراتیک، شفاف و عادلانه در قدرت تامین شود.

منبع: روزنامه ۸صبح