درباره من

عکس من
تهران, Iran
با سلام؛ این وبلاگ برای آرشیو نوشته هایم است. به عبارت یک بک آب به حساب می اید.بنا براین خیلی دیر به اینجا سر میزنم در صورت که با نویسنده کار ضروری دارید، لطفا" به این http://hydari44.blogfa.com/ وبلاگ بیاید و یابا این ایمیل تماس بگیرد hydarie@yahoo.comبا تشکر

۱۳۸۹ دی ۹, پنجشنبه

جلیل نظری، هنرمند مهاجر هزاره!

جلیل نظری، هنرمند مهاجر هزاره!

درست یادم نیست که در کدام نشریه خوانده وبودم.!

در اوایل دهه هفتاد نادر طالب زاده در یک موسسه ای فرهنگی تعداد 20 نفر از مهاجرین افغانستانی را برای ساختن فیلم های سینمایی در رشته های بازیگری،کارگردانی،فیلمبرداری، تدوین و... تعلیم داده بود.

اگر اشتباه نکنم جلیل نظری یکی از کسانی بود که در این موسسه فارغ التحصل شد ودر چند سریال هم نقش های بسیار کوتاه وبی اهمیتی ایفا نمود.

در سال 1379 در ایران فیلمی ساخته شد بنام "جمعه" به کارگردانی حسن یکتا پناه وبازیگری جلیل نظری. جلیل نظری یکسال بعد فیلم راه بهشت راه با کارگردانی اقای بهرازنیا بازی کرد.


مدت ها است که از جلیل نظری هیچ خبری ندارم ودر فضای مجازی هم متاسفانه چیزی به درد بخوری دست گیرم نشد.

صورت گرد(هزارگی)وچشمان همیشه در انتظار، شاخصه های اصلی جلیل نظری میباشد.

برای اینکه یادی از این هنرمند کرده باشم تعداد چند عدد عکس از فیلم سینمایی جمعه که توانستم در فضایی مجازی بیابم نشر میکنم.

هر جا که هست، نانش گرم وآبش سرد باشد.









یک نگاه عامیانه به ((سریال مختار نامه))

یک نگاه عامیانه به ((سریال مختار نامه))

- مدت است که جمعه شب ها ساعت 22 شب شاهد پخش سریالی مختارنامه از شبکه اول سیمای جمهوری اسلامی ایران هستیم.

قبل از همه چیز از شما میخواهم که به چند سئوال من پاسخ دهید.

مختار کیست؟ اورا چقدر میشناسید؟ به باور شما مختار چگونه ادمی هست؟ آیا پیش ذهنیتی از او دارید؟ آیا در باره او چیزی خوانده اید ویا از بزرگتر های تان چیزی شنیده اید؟!

تا چند سال قبل برای من مختار همه چیز بود. یک قهرمان به تمام معنی یک شخصیت پهلوان ومدیر ومدبر، کسیکه توانست به حکومت امویان پایان دهد واز همه مهم تر انتقام خون امام حسین (ع) وشهیدان کربلا را بگیرد.

بدون شک برای اکثریت شعیان افغانستان مختار این گونه بوده وهست. بهتر بگویم این طوری معرفی شده است. وخیلی ها اورا دوست دارد واین علاقه تاحدی زیاد است که نام فرزندان خود را مختار میگذارند.

2- معمولا در ایام محرم یکی از کارهای این حقیر گلاویز شدن با روحانیون است که به عنوان سخنران دعوت میشوند. (البته بستگی دارد چقدر حال بدهد.) چند سال قبل در یک بعد از ظهر تاسوعا بحث بر سر مختار وکار های او بین جمعیتی حاضر پیش آمد وهرکسی چیزی گفت وهمگی بلا استثنا از او تعریف وتمجید کرد تا نوبت به روحانی محترم رسید وایشان فرمود: اینکه مختار قیام کرد وانتقام خون اما حیسن (ع) ویارانش را گرفت کار بسیار پسندیده وخوبی هست اما نتیجه کار او هیچ بود.! حضار با دهان های باز وتعجب به روحانی مجلس خیره شدیم. خدایا چه میگوید؟ ما تا حالا چنین چیزی نشنیده بودیم. وبعد هم به همدیگر نگاه کردیم وپرسیدم جناب چه میگوئید؟! واو گفت: مختار امویان نابود کرد ولی عباسیان را سر کار آورد این یعنی هیچ.!

3- این فکر سالها با من بود تا اینکه پخش سریال مختارنامه آغاز شد.

در این سریال (وتا اینجایکه من دیدم) مختار نه قهرمان است ونه ترسو نه مدیر است ونه بی مسئولیت نه دانا هست ونه نادان. اهل معامله با هر نوع آدمی وهر نوع کاری تا به هدف خود برسد.

تا اینجای کار او یک شخصیتی خاکستری معرفی شده است وکار گردان وعوامل فقط اورا همراهی میکنند واین مرا یاد حرف روحانی خودمان می اندازد معلوم میشود که در ایران نگاه خیلی مثبتی نسبت به مختار ثقفی وجود ندارد.

شاید تاریخ وقعا همین طور بوده وشاید هم نگاه مخصوص ایرانی ها شخصیت اورا چنین نوشته وبه تصویر کشده اند که در این زمینه باید اگاهان وتاریخ دانان نظردهند.

4- با اینکه برای نوشتن داستان این سریال از کتاب های متعددی استفاده شده است ولی نمیشود منکر نگاه مخصوص "ایرانی" شد. بدون شک اگر این سریال در جای ودر یک محیط بی طرف ساخته میشد نتیجه کار غیر از اینی که هست بیرون می آمد. مانند فیلم سینمای محمد رسول الله.

5- این سریال را حتما" نگاه کنید. نماها وسخنانی در این سریال نهفته است که انسان را به فکر وادار میکند.(غیر قابل نوشتن خود سانسوری) ومن در تعجبم که چطور این سریال از فیلتر صدا وسیمای ایران گذشته وروی آنتن رفته است.

******

سایت اصلی مختارنامه 7

ترحم

ترحم

بعد از اجرایی شدن قانون هدفمند کردن یارانه ها در ایران احساس میکنم مورد ترحم قرار میگیرم.

زجر آور است!

زماینکه داخل تاکسی، در صف نانوایی، سر خیان،داخل کوچه، ودرب همسایه ودوستان ورفیقان ایرانی با لحن معنی داری میگویند: خدا به دادتان برسد! چطوری میخواهید زندگی کنید! وبعد با قیافه حق به جانب میگویند:ما که ماهیانه "یارانه" میگیریم عزا گرفتیم شما چه طاقتی دارید به خدا.!

بگذریم!

در چنین مواقعی سکوت ونگاه کردن به چهره ای طرف مقابل بهترین کاری است که میتوانم انجام داهم.


پ.ن: در یک مکان وبه فاصله بسیارکمی از زمان عده ای ماهیانه از دولت پول نقد دریافت میکنند وعده ای هم به دولت پول نقد پرداخت میکنند. چونکه دسته اولی ایرانی است دسته دومی افغانستانی.!


شرح حالی از هجرت وغربت(قسمت پنجم) چند پیامک دریافتی

شرح حالی از هجرت وغربت(قسمت پنجم) چند پیامک دریافتی

اتباع مجاز پيامك پناهندگي دريافت مي‌كنند
به گزارش اداره كل امور اتباع و مهاجرين خارجي به نقل از خبرگزاري فارس, مدير كل امور اتباع ومهاجرين خارجي در خصوص برنامه‌هاي اتباع و مهاجران خارجي وزارت كشور بيان داشت: در حال حاضر برنامه‌هايي كه در خصوص پناهندگان اجرا مي‌شود بسيار جديد است كه نمونه آنها در كشورهاي ديگر وجود ندارد، از طرح‌هاي جديد ارسال پيامك به پناهندگان در خصوص موضوعات مختلف پناهندگي است.
*************
به طور معمول هر خبری که مربوط به اتباع خارجی باشد، ما سریعا" به خود میگیریم ومیگوئیم این خبر مربوط به ما است وآنوقت بعضی دوستان میگویند باباجان بی خیال شو این خبر مربوط همه خارجی های مقیم ایران است.
مطلب بالابا اینکه خیلی کوتاه است ولی مانند اشعار مولوی وحضرت حافظ نیازمند تحلیل وتفسیر فراوان است ومیشود در باره آن صفحات بی زبان اینترنت را خط خطی کرد.
به عنوان مثال: تیتر خبر که بدون شک مال خودما است رد خور ندارد(اتباع مجاز) این مجاز وغیر مجاز هم متعلق به خود ما است. اما این واژه پناهنده را نفهمیدم منظورش چه کسانی هست البته ما در آن اوایل پناهنده بودیم بعد هم مهاجر شدیم فعلا هم آواره هستیم با پسوند های مجاز وغیر مجاز که هیچ کدام از لحاظ حق وحقوق در ایران تفاوتی چندانی باهم نداریم. لازم به ذکر است واژه های پناهنده،مهاجر وآواره از لحاظ حقوقی تفاوت زیادی باهم دارند.
این حقیر ساعت ها است که فیتیله پیچ این خبر شدم ودر حالت نیمه کماه به سر میبرم وبحث بررسی بیشتر را به اهل فن واگذار نموده وعجالتا" تا ضربه فنی نشدم تعداد پیامک(اس ام اس) را که در آینده نزدیک به عنوان یک مخاطب مهاجر افغانستانی مقیم ایران دریافت خواهم کرد خدمت تان تقدیم کنم.
قبل از خواندن پیامک های احتمالی به یک نکته توجه کنید که: معمولا" این جور تیتر ها برای قشنگی وکلاس گذاشتن بیان میشود ودر حد همین تیتر باقی میماند وبعد از چند صباحی فراموش میشود اما این اواخر در آمایش های مختلف مخصوصآ آمایش ششم از تمام مهاجرین شماره موبایل ثبت شده است واحتمال اس ام اس بازی(پیامک) دولت با مهاجرین قوت بیشتر گرفته است.
این هم پیامک های دریافتی یک مهاجر!
۱- از شهرداری به مهاجر: مهاجر محترم تبعه افغانستان با سلام! طبق بررسی های شبانه روزی کارمندان زحمت کش شهرداری محل سکونت شما، جناب عالی مدت یکماه ویک هفته و یکروز ویکساعت و۱۶ دقیقه در پرداخت عوارض راه رفتن وزندگی در این شهر، تاخیر داشه اید!!! جناب عالی تا طلوع صبح فردا(۱۲ ساعت) فرصت دارید تا با حضور در شهرداری محل سکونت خود اقدام به دریافت فیش بانکی نموده وتسویه حساب نمائید. لازم به ذکر است که مبلغ ۱۶ تومان(۱۶۰ ریال) بدون احتساب مالیات۳٪ ارزش افزوده نقدا" در محل وهنگام دریافت فیش بانکی اخذ خواهد شد. پس بهتر است تعداد پیامک ها کمتر باشد تا نه ما دچار زحمت بشویم ونه هزینه های شما بالا برود. با تشکر.
شهر ما خانه ماه
۲- پیامک از اداره کار وامور اجتماعی: کارگر مهاجر محترم با سلام.
با احترام به مقام والای کارگران وزحمت کشان. به دین وسیله به اطلاع میرساند که مدت اعتبار کارت کارگری موقت ۴۵ روزه شما ۱۱ دقیقه پیش به پایان رسید. خواهشمند است تا پایان ساعت اداری امروز(۲ساعت و۱۲ دقیقه دیگر) با مراجعه به نزدیکترین شعب این اداره ودریافت فیش بانکی اقدام به تسویه حساب نماید. تبصره: هر روز دیرکرد مبلغ ۵۰۵۰۰ تومان جریمه دارد. وسلام .
۳- پیامک از مدرسه: ولی محترم! هزینه تحصلی بهمن ماه تعداد ۵ نفر از فرزندان دانش آموز شما مدت ۲ ساعت ۸ دقیقه تاخیر داشته است. عجالتا" تا حضور شما ودریافت فیش بانکی وتسویه حساب با مدیریت مالی مدرسه، هر پنج نفر شان به تربیب کلاغ پر، سینه خیز، بشین وپا شو، ایستادن روی یک پا و نوشتن هزار بار جمله( ببخشید که پرداخت هزینه تحصلی ام دیر شده است) محکوم شده اند. اگر جی گر گوشه هایتان را دوست دارید ونمیخواهید عزیزانتان در آینده مریض وعقده ای بار بیاید هرچه زود خودتان را به مدیریت مالی مدرسه رسانده وفیش بانکی دریافت نموده اقدام به تسویه حساب کنید. مدرسه خانه دوم شماست.
۴- پیامک از اداره راه ترابری: مهاجر محترم با سلام.
با بررسی های دقیق نرم افزاری دریافتیم که شما همراه خانواده محترم بلاخره بعد از ۹سال ۳ ماه ۷ وروز ۲۳ ساعت هوای مسافرت به سرتان زد وبعد از عبور از جاده های خصوصی منتهی به شهر مشهد مقدس وارد این شهر شدید. ضمن انتقاد شدید از کمی مسافرت شما ورود تان رابه این شهر مقدس خوش آمد عرض نموده وبه اطلاع تان میرساند که در اولین فرصت بعد ازرفع خسته گی به اداره مرکزی راه ترابری مراجعه نموده واقدام به پرداخت عوارض جاده های خصوصی بین استانی نمائید. مدارک وعکس های چشم بادامی شما در رایانه مرکزی موجود میباشد.اخطار: در صورت دیرکرد مبلغ پرداختی دوبرابر میشود.
راه تورا میخواند.
۵- پیامک از اداره کل اتباع ومهاجرین خارجی:
آواره فعلی ومهاجر قدیم سلام واحترام.
ما پرونده های شمارا به دقت بررسی کردیم وبه این نتیجه رسیدیم که شما در حال حاضر واجد شرایط پناهنده گی نیستید.! به چند دلیل:
۱- هنوز قادر به نفس کشیدن هستید.۲- شما میتوانید نان بربری بخرید، بجوید وقورت بدهید.۳- شما در ماه گذشته توانسته اید عوارض شهرداری،دارایی، هزینه تحصیلی فرزندان وکارت کارگری تان را پرداخت کنید.۴- کشور تان به طور کامل طالبانی نشده وهنوز بعضی استانها در اختیار دولت قرار دارد.۵- کشت خشخاش فراگیر نشده ومردم به جایش زعفران میکارند.۶- رئیس جمهور به ظاهر قانونی دارید وزیر دست شیطان بزرگ فعالیت میکند.۷- هنوز به درد میخورید.
۶- پیامک از طرف دولت افغانستان: سالها دل طلب جام جم از ما میکرد آنچه خود داشت زبیگانه تمنا میکرد.
۷- پیامک از پدرم: یوسف گمگشته باز آید به کنعان غم مخور-کلبه احزان شود روزی گلستان غم مخور
۸- پیامک از یک دوست قدیمی مقیم افغانستان: بیا که بریم به مزار شیر ممد جان به سیل گل لاله زار شیر ممد جان.
۹- پیامک از یک دوست غربت نشین: بیه که بوریم به وطن اینجه گذرو نموشه خاک غربت هرچه باشد خاک از مو نموشه.
۱۰- بدجور احساساتی شدم به دلیل سرازیر شدن اشکهایم قادر به خواندن باقی پیامک ها نیستم.
بدرود تابعد.