درباره من

عکس من
تهران, Iran
با سلام؛ این وبلاگ برای آرشیو نوشته هایم است. به عبارت یک بک آب به حساب می اید.بنا براین خیلی دیر به اینجا سر میزنم در صورت که با نویسنده کار ضروری دارید، لطفا" به این http://hydari44.blogfa.com/ وبلاگ بیاید و یابا این ایمیل تماس بگیرد hydarie@yahoo.comبا تشکر

۱۳۸۹ شهریور ۲۳, سه‌شنبه

والی جدید هرات، وآینده مبهم هزاره های این ولایت!

والی جدید هرات، وآینده مبهم هزاره های این ولایت!

والی جدید هرات معرفی شد.



دکتر محمد داود صبا باشنده کشور آمریکا وزاده شده روستای سیوشان ولسوالی گذره هرات، به سفارش هم ولایتی خود داکتر اسپنتا و امیر اسماعیل خان امیر الموئمنین سالهای نه چندان دور به این سمت منصوب شده است.
ولایت هرات یکی از ولایت های مهمی افغانستان است. این ولایت به علت هم مرز بودن با ایران وقرار گرفتن در چها راهی تجارت، یکی از سروت مند ترین ولایت های افغانستان است. به همین علت در تمام دوران پس از حکومت کمونیست ها وروی کار مدن مجاهدین همیشه در حالت نیمه خود مختاری به سر برده است. این خود مختاری تا جای پیش رفت که در دهه هفتاد هجری شمسی در مقطعی از زمان اسماعیل خان خود را امیر الموئمنین نام نهاد وشد یگانه زمامدار وحاکم بلا عزل این ولایت.! این زمامدار نژاد پرست درتمام دوران زمامداری اش متاسفانه رفتار بسیار تبعیض آمیز با هزاره های ساکن در این ولایت داشت طوری هیچ هزاره حق خرید ملکی را نداشت وبه کرات ودر سخنرانی هایش میگفت: هزاره هاباید از هرات خارج شوند.!
این زمامداری تا حمله وتصرف ولایت هرات به دست طالبان ادامه داشت.در دوران پس ازحکومت طالبان وروی کار آمدن دولت قانونی در افغانستان، اسماعیل خان همراه با دارو دسته اش مقاومت های فراوانی به خرج داد تا ولایت هرات همچنان نیمه خود مختار باقی بماند وکار به جایی رسید که در این راه فرزند خود را هم از دست داد! اگر چه کشته شدن فرزند اسماعیل خان یک حادثه جلوه نمود اما برهمه گان معلوم است که وقوع این حادثه پیامی روشن به اسماعیل خان ودارو دسته اش بود. به همین علت بعد از این حادثه اسماعیل خان در گوشه ای خزید وبه فعالیت هایش در پشت پرده ادامه داد ومنتظر فرصت ماند. وهم اکنون این فرصت دوباره به دست آمده است.
بعد از کنار کشیدن اسماعیل خان از کشمکش های قدرت وسیاست، ولایت هرات هم به آرامش نسبی رسید وبعد از تغییر چند والی نوبت به سید حسین انوری رسید. مدت دو نیم ساله زمامداری سید حسین انوری یکی از دوران طلایی هزاره ها بود. در این دوره بیشترین کار های اداری عقب مانده دوران تبعیض که به نا حق عقب افتاده بود به سر انجام رسید وتعداد زیادی از هزاره ها در ادارات دولتی شامل شدند وبه اصطلاح در استخدام دولت در آمدند، کاری تا قبل از آن درولایت هرات یکی ازخطوط قرمیز اسماعیل خان ودارو دسته اش به حساب می آمد.
در حال حاضر هم جمعیتی کثیری از مردم نجیب هزاره در ولایت هرات ساکن هستند. که عده ای کاسب،تاجر، کارمند وکار گر میباشند. حال با پیش ذهنیتی که از قبل وجود دارد، بدون شک تغییر وتحول در کادر مدریتی این ولایت ارتباط مستقیمی به سرنوشت وآینده این جماعت خواهد داشت.
رفتار وافکار نژاد پرستانه ای اسماعیل خان، نسبت به هزاره های ساکن در شهر هرات در دوران زمامداری این شخص بر هیچ کسی پوشیده نیست، وهچ کس نمیتواند منکر انواع واقسام رفتار تبعیض آمیز او نسبت به هزاره ها باشد.
با تمام تفاسیر بالا وبا توجه به اینکه شناختی زیادی از والی معرفی شده ندارم وبا استناد به مدارک وشواهد موجود (فعالیت های اسپنتا واسماعیل خان) حضور وفعالیت والی جدید به نفع هزاره های باشنده هرات نخواهد بود.
گذشت زمان ادعای من راثابت خواهد کرد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر