درباره من

عکس من
تهران, Iran
با سلام؛ این وبلاگ برای آرشیو نوشته هایم است. به عبارت یک بک آب به حساب می اید.بنا براین خیلی دیر به اینجا سر میزنم در صورت که با نویسنده کار ضروری دارید، لطفا" به این http://hydari44.blogfa.com/ وبلاگ بیاید و یابا این ایمیل تماس بگیرد hydarie@yahoo.comبا تشکر

۱۳۸۹ دی ۹, پنجشنبه

یک نگاه عامیانه به ((سریال مختار نامه))

یک نگاه عامیانه به ((سریال مختار نامه))

- مدت است که جمعه شب ها ساعت 22 شب شاهد پخش سریالی مختارنامه از شبکه اول سیمای جمهوری اسلامی ایران هستیم.

قبل از همه چیز از شما میخواهم که به چند سئوال من پاسخ دهید.

مختار کیست؟ اورا چقدر میشناسید؟ به باور شما مختار چگونه ادمی هست؟ آیا پیش ذهنیتی از او دارید؟ آیا در باره او چیزی خوانده اید ویا از بزرگتر های تان چیزی شنیده اید؟!

تا چند سال قبل برای من مختار همه چیز بود. یک قهرمان به تمام معنی یک شخصیت پهلوان ومدیر ومدبر، کسیکه توانست به حکومت امویان پایان دهد واز همه مهم تر انتقام خون امام حسین (ع) وشهیدان کربلا را بگیرد.

بدون شک برای اکثریت شعیان افغانستان مختار این گونه بوده وهست. بهتر بگویم این طوری معرفی شده است. وخیلی ها اورا دوست دارد واین علاقه تاحدی زیاد است که نام فرزندان خود را مختار میگذارند.

2- معمولا در ایام محرم یکی از کارهای این حقیر گلاویز شدن با روحانیون است که به عنوان سخنران دعوت میشوند. (البته بستگی دارد چقدر حال بدهد.) چند سال قبل در یک بعد از ظهر تاسوعا بحث بر سر مختار وکار های او بین جمعیتی حاضر پیش آمد وهرکسی چیزی گفت وهمگی بلا استثنا از او تعریف وتمجید کرد تا نوبت به روحانی محترم رسید وایشان فرمود: اینکه مختار قیام کرد وانتقام خون اما حیسن (ع) ویارانش را گرفت کار بسیار پسندیده وخوبی هست اما نتیجه کار او هیچ بود.! حضار با دهان های باز وتعجب به روحانی مجلس خیره شدیم. خدایا چه میگوید؟ ما تا حالا چنین چیزی نشنیده بودیم. وبعد هم به همدیگر نگاه کردیم وپرسیدم جناب چه میگوئید؟! واو گفت: مختار امویان نابود کرد ولی عباسیان را سر کار آورد این یعنی هیچ.!

3- این فکر سالها با من بود تا اینکه پخش سریال مختارنامه آغاز شد.

در این سریال (وتا اینجایکه من دیدم) مختار نه قهرمان است ونه ترسو نه مدیر است ونه بی مسئولیت نه دانا هست ونه نادان. اهل معامله با هر نوع آدمی وهر نوع کاری تا به هدف خود برسد.

تا اینجای کار او یک شخصیتی خاکستری معرفی شده است وکار گردان وعوامل فقط اورا همراهی میکنند واین مرا یاد حرف روحانی خودمان می اندازد معلوم میشود که در ایران نگاه خیلی مثبتی نسبت به مختار ثقفی وجود ندارد.

شاید تاریخ وقعا همین طور بوده وشاید هم نگاه مخصوص ایرانی ها شخصیت اورا چنین نوشته وبه تصویر کشده اند که در این زمینه باید اگاهان وتاریخ دانان نظردهند.

4- با اینکه برای نوشتن داستان این سریال از کتاب های متعددی استفاده شده است ولی نمیشود منکر نگاه مخصوص "ایرانی" شد. بدون شک اگر این سریال در جای ودر یک محیط بی طرف ساخته میشد نتیجه کار غیر از اینی که هست بیرون می آمد. مانند فیلم سینمای محمد رسول الله.

5- این سریال را حتما" نگاه کنید. نماها وسخنانی در این سریال نهفته است که انسان را به فکر وادار میکند.(غیر قابل نوشتن خود سانسوری) ومن در تعجبم که چطور این سریال از فیلتر صدا وسیمای ایران گذشته وروی آنتن رفته است.

******

سایت اصلی مختارنامه 7

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر