درباره من

عکس من
تهران, Iran
با سلام؛ این وبلاگ برای آرشیو نوشته هایم است. به عبارت یک بک آب به حساب می اید.بنا براین خیلی دیر به اینجا سر میزنم در صورت که با نویسنده کار ضروری دارید، لطفا" به این http://hydari44.blogfa.com/ وبلاگ بیاید و یابا این ایمیل تماس بگیرد hydarie@yahoo.comبا تشکر

۱۳۹۱ خرداد ۳, چهارشنبه

... صدای دایه ی مهربانتر ازمادر هم درآمد!

... صدای دایه ی مهربانتر ازمادر هم درآمد!

ما قبلا" تذکر دادیم ولی ظاهرا" کسی جدی نگرفت.




وضعیت در تهران مقابل سفارت افغانستان، آنقدر افتضاح است که صدای آقای تهوری مدیرکل اتباع مهاجرین وزارت کشور هم درآمده است.



این هم مطلب که در وبسایت وزارت کشور ایران درج شده است:







سردرگمي و ازدحام اتباع افغاني شركت كننده در طرح شناسايي غيرمجازين مقابل سفارت افغانستان در تهران.



مصاحبه با مديركل امور اتباع و مشاور وزير كشور پيرامون موضوع فوق

سيدمحمد تهوري مشاور وزير و مديركل امور اتباع و مهاجرين خارجي در پاسخ به اين سئوال كه اخيراً و به خصوص طي 10 روز گذشته صفوفي متراكم از اتباع افغاني در مقابل سفارت اين كشور تشكيل مي‏شود كه موجب بي نظميهائي در ترافيك و آمد و شد مردم و خودروها شده است.بنا به گفته مراجعين قرار است به افرادي كه در طرح سرشماري سال گذشته شركت نموده اند ،گذرنامه داده شود تا متعاقباً براي آنان در ايران رواديد صادر شود،آيا شما به عنوان متولي ساماندهي اتباع خارجي از اين موضوع مطلع هستيد گفت:

در پي درخواست نمايندگان محترم مجلس افغانستان از مقامات ارشد كشور در مرداد ماه سالجاري مبني بر صدور روايد براي خانوارها در داخل كشور و موافقت مسئولين محترم، در اجراي دستور مقرر گرديد آندسته از اتباع افغاني غير قانوني كه در طرح سرشماري بصورت خانواري ثبت نام شده اند در داخل كشور ساماندهي شوند . اساس ساماندهي نيز بر پايه صدور رواديد سه ماهه در گذرنامه و سپس تمديد رواديد صادره به مدت 9 ماه برنامه ريزي شده است.

ليكن سفارت افغانستان در خصوص نحوه و چگونگي هماهنگي غير از ارائه چند پيشنهاد كه مورد موافقت قرار نگرفت ،هماهنگي به خصوصي با وزارت كشور معمول نننموده است.لذا گسيل اتباع افغاني مخاطب طرح از ساير استانها به تهران غير قانوني بوده و در صورت مشاهده نسبت به اعمال قانون اقدام خواهد شد.ضمن اينكه بطور قطع گذرنامه آندسته از افرادي كه از ساير استانها بصورت غير قاانوني به مركز آمده اند براي صدور رواديد واجد اعتبار نخواهد بود و آيندسته از افراد براي دريافت رواديد بايد به نمايندكي هاي جمهوري اسلامي ايران در افغانستان مراجعه نمايند.

ايشان در خصوص اينكه وزارت كشور براي صدور گذرنامه افراد فوق يك ضرب العجل زماني اعلام نموده و مقامات افغان نيز در صدد تمديد آن هستند.آيا برنامه اي براي اين روند دارد نيز اشاره داشتند:

درخواست صدور رواديد بر روي گذرنامه اتباع افغاني غير قانوني شركت كننده در طرح سرشماري در مرداد ماه اعلام و مورد موافقت قرار گرفت.از همان زمان نيز مكررا به مقامات افغاني در ايران و افغانستان در مورد فرصت زماني موافقت مزبور تا پايان سالجاري تاكيد گرديد. اخيراً در هفته گذشته در ملاقات با وزير محترم امور مهاجرين افغانستان نيز بر فرصت زماني موصوف مجددا تاكيد شد.اين در حالي است كه ما براي تسهيل در امر صدور گذرنامه به مقامات افغانستاني پيشنهاد چاپ فوري و يكماهه يكميليون چلد گذر افغانستان در ايران را ارائه داده بوديم كه مقامات مزبور بنا به دلائلي نپذيرفتند و به كشور ديگري سفارش چاپ دادند.

مع الوصف چون اين نوع اقدامات در اين سطح مسلماً نياز به برنامه دارد .لذا زمان اعلام شده در پايان سالجاري قطعي بوده و پس از آن خانوارهاي ثبت نام شده در مهلت سر رسيد برگه بازگشت بايد لزوماً كشور را ترك نمايند و چنانچه مايل به دريافت رواديد و اقامت يكساله قانوني در ايران باشد به نمايندگي هاي ما در افغانستان مراجعه نمايند.

وي در پاسخ به اينكه وزارت كشور برنامه اي براي هماهنگي با سفارت افغانستان در جهت توزيع به هنگام گذرنامه بين افراد موصوف در دست اجرا دارد نيز پاسخ دادند:

بله طرحهائي بوده كه از طريق وزارت امور خارجه و نيز در مذاكرات با مقامات سفارت و وزارت امور مهاجرين به آنان ارائه شده است كه تا كنون پاسخي دريافت نشده است.

با توجه به اينكه برنامه صدور گذرنامه در ايران براي مخاطبين طرح و سپس صدور رواديد صرفاً اختصاص دارد به افغاني هاي ثبت نام شده خانواري ،در مورد مجردين چه برنامه اي تدوين و يا اجراء شده است؟

افراد ثبت نام شده مجرد داراي برگه بازگشت طبق روال جاري از طريق يكي از دو مرز ميلك و دوغارون به افغانستان بازگشت مي نمايند كه تا كنون حدود 160 هزار نفر از آنان كشور را ترك نموده اند. اين افراد در صورت تمايل به ورود و اقامت قانوني در ايران، طبق برنامه ريزي كه البته با دشواريهياي متعدد صورت گرفته بر اساس محل تولد به نزديكترين نمايندگي جمهوري اسلامي ايران مراجعه مي نمايند. مراجعين در همان روز مراجعه روايدي با سه ماه اعتبار و بدون الزام مسافرت با هواپيما كه قبلاً از شروط صدور روايد بود ،دريافت مي نمايند.اين افراد پس از ورود به ايران به پليس مهاجرت و گذرنامه استان محل ثبت نام اوليه مراجعه و رواديد آنان به مدت 9 ماه تمديد مي شود كه تا كنون براي حدود 20 هزار نفر از افراد دارند روايد اين اقدام صورت پذيرفته است.

ايشان در پاسخ به اين سئوال كه آيا اين فاصله آماري 160 هزار نفر خروجي و 20 هزار نفر ورودي دليل خاصي دارد ابراز داشتند:

البته بخشي از آنان تمايل به ورود و اقامت در ايران ندارند. اما بنا به اطلاعات واصله گويا يكي از مهمترين دلائل وجود مشكلاتي در دريافت گذرنامه در داخل افغانستان است كه اين نكته نيز به مقامات وزارت مهاجرت افغانستان مكررا ياداوري شده است.زيرا امكان ورود قانوني به كشور به عنوان يكي از شيوه هاي مقابله با قاچاق مذموم و ضد انساني اتباع افغاني با تلاشهاي جمهوري اسلامي ايران فراهم شده است .اما انجام اين اقدام مستلزم تلاش دولت افغانستان براي ايجاد تسهيلات مربوط به صدور گذرنامه نيز مي شود كه اميدواريم اقدامات جدي و موثري معمول شود.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر